Klosterbron, en befintlig gångbro över järnvägen mitt i centrala Växjö, skulle bytas ut. Projektet var väldigt utmanande i sitt genomförande. Under påskhelgen 2022 lyftes den gamla bron, som sträckte sig över fyra järnvägsspår med tillhörande kontaktledningar, av. Anslutande trapphus och hissar hölls intakta för att senare kopplas ihop med den nya limträbron som monterades ihop på angränsande yta.
Under Kristi Himmelsfärdshelgen var det dags för att i ett enda stycke lyfta den 75 meters långa och 105 ton tunga bron på plats. Omfattande förberedelser och simuleringar visades bland annat att bron vid lyftet
endast skulle ha 4,5 centimeters marginal till
glasfasaden. Väderprognoserna bevakades noga för att avgöra när lyftet kunde genomföras och vid rätt förutsättningar lyftes bron från marken, upp längs kommun- och stationshusets glasfasad, vreds sedan in över spårområdet för att därefter börja sänkas ner mellan trappor, hisstorn och byggnader på båda sidor om spåren. Slutligen placerades bron på raden av bropelare där pelarnas styrtappar med 15 millimeters marginal passades in i de förborrade hålen.
Under sommaren 2022 färdigställdes gångbron med bland annat tak, glasväggar, omfattande elarbeten och anslutning till övrig bebyggelse. Gångytor och tillhörande vilplan fick kontrastmålade detaljer för tillgänglighetsanpassning.
Växjö gångbro nominerades till “Årets bygge” i
kategorin Infrastruktur. Årets bygge delas ut av
tidningen Byggindustrin och är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris.